The Strong Living Project, uke 2, dag 3

Ovnsbakt laksefilet med pepper, brokkoli, tomater og agurk.

Ovnsbakt laksefilet med pepper, brokkoli, tomater og agurk.

Etter de første 10 dagene av prosjektets totalt 90 – så har jeg tilbakelagt 17 økter på 9 dager, den 10.dagen, idag – har jeg innvilget meg en hviledag, rett og slett fordi jeg kjente kroppen var sliten og trengte hvile. Og det har gjort godt:) Når du i perioder skal belaste kroppen opp mot den maksimale tåleevnen, så balanserer man på en hårfin grense  mellom å pushe maksimal fremgang, og pushe FOR hardt, og oppnå det motsatte – overtrening. Overtrening er ofte ikke noe man legger merke til før det er gått for lang tid – kroppen responderer ikke like effektivt – løfter ikke like tungt, løper ikke like raskt, og man føler seg ikke like pigg – uten at man nødvendigvis har øvrige tradisjonelle sykdomstegn som ville gjort deg raskere oppmerksom på at du er i ferd med å gå inn i en tilstand som er svært uheldig for videre utvikling om du ikke tar det på alvor. Det er ofte de små signalene som er lettes å overse, også over tid – men å legge inn små treningsfrie dager når man har flere økter pr dag, over lengre tid  – er bare fornuftig. Nok hvile er også det som bygger overskuddet du trenger for å jage og flytte nye grenser i din daglige trening.

«En vanlig tommelfinger regel er at den tiden du har brukt på å bli overtrent og vært det= den tiden du vil trenge for å bli frisk.»

Så med andre ord – lytt til kroppen – spesiellt i de harde trenignsperiodene og ikke dra det for langt – de færreste har hverken tolmodighet eller tid til å senke ambisjonene med 50/60 % over mange mnd, kanskje så mye som 6-12 mnd for de som har dratt det for langt. Det blir som å rykke tilbake til start – og kaste bort ekstremt mye trening. Med andre ord – det er ikke verdt det. Kjenner du tilsvarende symptomer som beskrevet over, men fremstår ellers sykdomsfri – så er det verdt å ta turen til fastlegen og be om en blodprøve å få sjekket verdiene der – hvor du kan få det avkreftet/bekreftet medisinsk om du vil være helt sikker.

Sushi med vanlig ris uten sukker

Sushi med vanlig ris uten sukker

Så dagen ble brukt til påfyll av rett mat og masse hvile – baggen er pakket og ser frem til to overskuddsøkter i morgen med 110% innsats!

 

Knallhard trening over tid+ riktig mat +nok hvile  = ditt livs form:)

Skrevet i Blogg