Fettforbrennings økt

Lambertseter - Nøklevann t/r

Klikk i bilde for mer detaljert løypetrasè

Dagns fettforbrenning ble en god tur – både i tid og km kan du si – 2 timer og 30 minutter fordelt på 17 km med kupert terreng. For ikke å overstige intensitetssonen jeg ønsker å ligge i, så løper jeg kun motbakkene og går alt annet. Ser du på den grønne figuren under kartet, så vil du se løypeprofilen i terrenget rundt Nøklevann, som oftest er området jeg beveger meg i når jeg skal kjøre cardio.

Bakkene er hverken for lange eller for bratte – så de passer utmerket til denne type trening. Når jeg i tilegg skal ligge lavt i puls – så kjører jeg bare intensiteten noen hakk ned når jeg skal «løpe» motbakkene – alt for å holde pulsen så jevn som mulig uten for store svingninger. Dette er en ren fettforbrenningsøkt – og ikke et utholdenhetsøkt for å øke lungekapasiteten – en vesentlig forskjell i metoden som benyttes. Fett forbrenning skal holde en lav intensitet – opp mot max 50-60 % av Max HFvarighet fra 60 min til flere timer. Jo lenger varighet – desto lenger vil du være i sonen hvor kroppen bruker fett som energikilde –  en lang økt med lav intensitet. En god og lang spilleliste fra Spotify eller lignende anbefales som godt selskap om man går alene.

I og med at dette er en løype jeg bruker svært mye – så er jeg nøye med å variere bruken av den. For at belastningen ikke skal bli lik fra gang til gang – så løper jeg den bevisst motsatt vei, hver gang jeg skal igjennom løypa, i forhold til hva jeg gjorde sist jeg var der. Med tanke at løypa er såpass urytmisk så gir det meg også en optimal variasjon når man bytter ut alle nedoverbakken med oppoverbakker – og motsatt. Ofte er det jo sånn at de fleste løyper er litt «snillere»  – enten den ene eller andre veien, så tipset blir som du alt har skjønt – varier:)

Siden økten ble 2,5 time i dag – så ble det mat og og godt med drikke når jeg kom hjem – og ingen styrke trening som økt to. Benytter kvelden  å lade opp med rett mat og nok hvile – så jeg er klar til en knalløkt i morgen tidlig med tunge styrke løft – gleder meg allerede:)

Kartet er hentet fra Runkeeper.com hvor jeg har opprettet en profil hvor man kan gå inn å se litt flere detaljer, enn man kan på appen Runkeeper som jeg aktiviserer i det jeg starter økta. Anbefales for litt flere detaljer om du ikke bruker en god pulsklokke med GPS som vil ha en ennda bedre logging av økta de. Har du dette – så bruk den:)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skrevet i Blogg