Blogg

Fitness fagdag Norges Idretts Høyskole

NIH  Fitness fagdag 2014

Det er alltid hyggelig å gå på fagdagene – enten det er i regi av AFPT eller NIH – emnene er ofte veldig interessante, og ikke minst er det en herlig smeltedigel av nye og gamle bidragsytere. Et perfekt sted om du ønsker å knytte nye kontakter, vedlikeholde de gamle, eller bare fylle på med de siste oppdateringene på ny forskning fra de aller fremste innen sitt fagfelt. Gleden er selvfølgelig ekstra stor når de enkelte av de mest erfarne og etablerte foredragsholderne  – viser interesse for NordicFitcamp.no – og

Skrevet i Blogg

Trinny & Susanna,Kristin Spitznogle og doble økter

Trinny

Ingen dager som PT er like – heldigvis, dagen i dag – intet unntak:) Etter en fin start på dagen med de beste PT-kunder, som pliktoppfyllende løser gitte oppgaver og utfordringer på løpende bånd, så blir jeg oppriktig gla. Gla for å være PT, og gla for å ha de aller beste kundene.Deretter var det kontroll test etter 3 ferdig uker med mitt eget «The Project». Supre resultater – endelig begynner det nitidge arbeidet å gi resultater. 1 kg fett vekk siden forrige uke, og opp 0,5 kg i muskelmasse

Skrevet i Blogg

Fettforbrennings økt

Lambertseter - Nøklevann t/r

Dagns fettforbrenning ble en god tur – både i tid og km kan du si – 2 timer og 30 minutter fordelt på 17 km med kupert terreng. For ikke å overstige intensitetssonen jeg ønsker å ligge i, så løper jeg kun motbakkene og går alt annet. Ser du på den grønne figuren under kartet, så vil du se løypeprofilen i terrenget rundt Nøklevann, som oftest er området jeg beveger meg i når jeg skal kjøre cardio. Bakkene er hverken for lange eller for bratte – så de passer utmerket

Skrevet i Blogg

Dobble økter, PT – kunder, egentesting, vårtegn og intervju i RB

RB2

Superdag!! Etter å ha unnagjort tre PT kunder, så ble det en god egentreningsøkt med brysttrening. Siden jeg er glad i sjokkere musklene med variasjon av treningsmengde, type trening, intensitet og repetisjoner – så ble det 6 sett av 20 rep pr øvelse. Når du er godt vant til å kjøre lavt antall reps med tunge vekter – så sier det seg selv at 20 reps og i tillegg 2 sett ekstra – smerter både muskler og utfordrer deg mentalt når muskulaturen egentlig vil stoppe etter maksimalt 10-12 repittisjoner –

Skrevet i Blogg

The Strong Living Project, uke 2, dag 4

Sola kommer!

Dobble økter smaker alltid godt, og denne dagen ble intet unntak heldigvis:) Morgenøkt med styrke og fokus på bryst:)  Det ble en økt alene, men godt å trene på forskjellige sentre  – da det kan være litt forskjellige maskiner å velge mellom – og variasjon er som kjent en av nøklene til suksess:) Jeg kjører sjeldent styrke økter med varighet lenger en 60 min – spesiellt ikke når jeg er alene – ofte klarer jeg meg med 45 min  – om jeg får kjørt uten avbrytelser og full konsentrasjon. det

Skrevet i Blogg

The Strong Living Project, uke 2, dag 3

Ovnsbakt laksefilet med pepper, brokkoli, tomater og agurk.

Etter de første 10 dagene av prosjektets totalt 90 – så har jeg tilbakelagt 17 økter på 9 dager, den 10.dagen, idag – har jeg innvilget meg en hviledag, rett og slett fordi jeg kjente kroppen var sliten og trengte hvile. Og det har gjort godt:) Når du i perioder skal belaste kroppen opp mot den maksimale tåleevnen, så balanserer man på en hårfin grense  mellom å pushe maksimal fremgang, og pushe FOR hardt, og oppnå det motsatte – overtrening. Overtrening er ofte ikke noe man legger merke til før det

Skrevet i Blogg

The Strong Living Project, uke 2, dag 2

Kuldestamp

Kun èn økt i dag – men til gjengjeld var den med min gode treningskamerat Sven-Erik. Ikke alltid det klaffer tidsmessig, men det er gull verdt å ha med en treningskamerat som både kan spotte og oppmuntre underveis i økta. Teknikk er vanskelig å bedømme selv – spesiellt når du er den som er utøvende. Da trenges det et godt øye fra en erfaren treningskamerat, som kan justere og gi tilbakemeldinger. Setter alltid like stor pris på det.  Det er ikke lett å være sin egen PT bestandig;) Idag var

Skrevet i Blogg

The Strong Living Project, uke 2 – dag 1

Så svett skal man se ut etter 1,5 time på mølla:)

  Prosjektet mitt en nå inne i uke 2, og motivasjonen etter testingen i går kunne ikke vært bedre! Ikke nødvendigvis for at utgangspunktet etter en uke IKKE kunne vært bedre, for det kunne det, men sånn vil det alltid være etter 1.måling uten sammenligningsgrunnlag. Det blir neste test på torsdag som vil gi meg svar på om jeg er på rett vei med både mat og trening:) Dagens økter; Dagen i dag ble fyllt med to økter -en cardio økt av 1,5 time med rolig ga nge og en

Skrevet i Blogg

The Strong Living Project, dag 7 – Test 1

Fettklype til å måle kroppens fett %

Dag 7 , og prosjektets første dag med  måling av fett % med klype, samt en kroppsanalyse. Målet med dagens test er å få en god pekepinn på om trening og kostplanene man har planlagt og startet å bruke er riktig justert – som regel og nesten uten unntak – er de ikke det:) Marginene er ofte små – men utslagene kan fort bli store. Hyppig testing hindrer deg i at små feil får katastrofale følger. Derfor har jeg lagt opp til testing en gang pr uke – noe jeg

Skrevet i Blogg

The Strong Living Project,dag 6

2014-03-05 12.14.53

Det er nå gått 6 dager siden oppstart av prosjektet  – så langt har jeg fått trent godt – en blanding av styrke og utholdenhet – og litt alternativt med innebandy kun fordi det er gøy og sosialt. Etter oppstarten på fredag 28.mars så har jeg gjort unna, ved dagens slutt – 9 økter på 6 dager – og med morgendagens to økter til  – vil antall økter havne på totalt 11 på en uke – og det innenfor 10 økter pr uke som er måltallet . Forholdet mellom styrke/utholdenhet/intensitet

Skrevet i Blogg
Top